بامو برای جا نماندن از رقابت در بازار سدانهای لوکس الکتریکی، چهار مدل الکتریکی از نسل جدید سری 5 به بازار عرضه خواهد کرد. این خودرو که یکی از پیشرفتهترین مدلهای خودروساز آلمانی است از پاییز امسال به بازار عرضه خواهد شد.
استراتژی بامو برای ساخت خودروهای الکتریکی با بنز متفاوت است. بنز مدلهای الکتریکی خود را از مدلهای بنزینی و دیزل جدا کرده، اما بامو یک بدنه برای سری ۵ طراحی کرده و آن را هم با موتور الکتریکی و هم با موتورهای بنزینی و دیزل میسازد. به این ترتیب سری ۵ هم باید با بنز کلاس E رقابت کند و هم رقیبی جدی برای بنز EQE است.
در چند سال گذشته شیوه طراحی مدلهای جدید بامو به خصوص جلوپنجره محصولات شرکت باعث بحثها و انتقادهای زیادی شده است. بامو در سری ۵ این شیوه جنجالی را کنار گذاشته و جلوپنجره نسل جدید را محافظهکارانهتر و تقریبا شبیه به نسل پیشین طراحی کرده است.
آدریان وان هویدونک، مدیر طراحی بامو میگوید کارخانه در نظر داشت جلوپنجرهای بزرگ و عمودی شبیه به سری ۷ برای سری ۵ طراحی کند، اما مدیران کارخانه به این نتیجه رسیدند که شبیه شدن سری ۵ به سری ۷ به نفع این مدل نیست و مشتریان میخواهند این دو مدل با هم متفاوت باشند.
در عوض داخل ماشین به سری ۷ شباهت زیادی دارد. بامو در واکنش به بنز کلاس E که ماه گذشته رونمایی شد، نسل جدید سری ۵ را به پیشرفتهترین فنآوریهای خود مجهز کرده است. از جمله ماشین نمایشگر منحنی بزرگی دارد که میتوان با آن فیلم دید یا بازی کرد. همچنین نوار باریک و نورانی روی داشبورد است که هنگام تماس تلفنی یا برای هشدار به سرنشینان رنگش تغییر میکند. سرنشین کنار راننده همچنین میتواند با لمس این نوار سیستم تهویه مطبوع ماشین را کنترل کند.
مدل الکتریکی سری ۵ با نام i5 به بازار عرضه میشود. قویترین مدل i5 M60 است که دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۶۰۲ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۳.۹ ثانیه است.
علاوه بر این M60، یک مدل ارزانتر با یک موتور الکتریکی و یک مدل استیشن از i5 تولید خواهد شد. چهارمین مدل هم دو موتور الکتریکی دارد و در سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد. این ماشینها میتوانند با هر بار شارژ بین ۴۷۷ تا ۵۸۲ کیلومتر حرکت کنند.
بامو علاوه بر این مدلهای الکتریکی، دو مدل هیبرید دیزل و بنزینی و دو مدل هیبرید-الکتریکی هم از سری ۵ تولید خواهد کرد. مدل هیبرید-الکتریکی میتواند تا ۱۰۰ کیلومتر با نیروی باتری حرکت کند. قیمت نسل جدید سری ۵ هنوز اعلام نشده، اما پیشبینی میشود این ماشین با قیمت پایه ۶۰حدود هزار دلار فروخته شود.
اولین نسل از بامو سری ۵ در دهه هفتاد میلادی به بازار عرضه شد. این ماشین سال گذشته پرفروشترین در کلاس خود در اروپا بود. اما اهمیت سری ۵ برای بامو از میزان فروشش بیشتر است. این مدل در کنار سری ۳ به نوعی شناسنامه کارخانه است و بامو با آنها هویت خود را تعریف میکند.