تصویب قانون مالیات بر سوداگری جنبه تنظیمگری و تغییر رفتار دارد و اینکه گفته میشود دولت از تورم مالیات دریافت میکند اشتباه است.
به گزارش تسنیم ، مالیات بر عایدی سرمایه یکی از طرحهای مهمی است که در آینده یکی از قوانین مهم مالیاتی کشور خواهد بود. مالیات بر عایدی سرمایه هماکنون در 142 کشور جهان درحال اجرا است هر چند، به خودی خود تنها راهکار حل مشکل تورم نیست اما میتواند با کنترل تقاضاهای شدید سفتهبازانه از عطش معاملات بکاهد.جامعه هدف این طرح در حال حاضر کمتر از 5 درصد از مردم هستند و بخش زیادی یعنی بیش از 95 درصد از خانوارها مشمول این مالیات نمیشوند.
این مالیات برای مقابله با سوداگری است و به ضرر افراد سوداگر است که در بازارهای 4گانه به دنبال سفتهبازی و دلالی هستند و شامل حدود 1 تا 2 درصد افراد جامعه میشود، بنابراین کنترل سوداگری مهمترین دستاورد این نوع مالیات است و افزایش هزینه فعالیتهای غیرمولد همچون سفته بازی و سوداگری در بازار املاک، ارز، سکه و غیره به نحوی که مزیت خود را از دست دهند، از اهداف وضع مالیات بر عایدی سرمایه است.
تصویب این قانون جنبه تنظیمگری و تغییر رفتار دارد و اینکه گفته می شود دولت از تورم مالیات دریافت می کند اشتباه است.
هدف طرح عایدی بر سرمایه درآمدزایی نیست بلکه هدف این است که داراییها و ثروت کشور در حوزههای سوداگرایانه مورد استفاده قرار نگیرد و به سمت بخشهای تولیدی هدایت شود.
مالیات عایدی بر سرمایه برای فعالیتهای سوداگرانه هزینه ایجاد می کند و موجب انتقال سرمایهها از حوزه فعالیتهای سوداگرانه به حوزه تولید خواهد شد که بیشترین کمک به رشد تولید و پیشرفت اقتصادی است.
بر اساس گزارش مرکز پژوهشها در بازار ملک از سال 1379 تا 1399 شاخص قیمت مصرفکننده (که مبنای محاسبه تورم است) 28 برابر شده اما در همین بازه شاخص هر متر زیربنای مسکونی در تهران 330 برابر شده و نشاندهنده اختلاف بالاتر از تورم بوده است و نشان می دهد سوداگری در این بخش بیش از تورم رشد کرده است.
یکی از راههای ایجاد ثبات، حذف درخواستهای سوداگری است که باعث تلاطم بازارهای مختلف میشود و باید از همین ابزار استفاده کنیم، بنابراین قانون مالیات بر عایدی سرمایه درکنار سایر قوانین مالیاتی اثرات تنظیمی، عدالتی دارد.