کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بیش از 40 کشتی حامل غلات در بنادر ایران گرفتار شده‌اند


کد خبر : ۱۰۳۳۲۱پنجشنبه، ۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴:۴۷۱۱۹۰۰ بازدید

خبرگزاری رویترز دیروز چهارشنبه از معطلی چندین هفته‌ای ده‌ها کشتی تجاری برای تخلیه محموله‌های غلات و شکر در بنادر ایران خبر داد.
بیش از 40 کشتی حامل غلات در بنادر ایران گرفتار شده‌اندبیش از 40 کشتی حامل غلات در بنادر ایران گرفتار شده‌اند

خبرگزاری رویترز دیروز چهارشنبه از معطلی چندین هفته‌ای ده‌ها کشتی تجاری برای تخلیه محموله‌های غلات و شکر در بنادر ایران خبر داد. 

رویترز با استناد به گزارش‌ها و اطلاعاتی که از منابع تجاری و شرکت‌های فعال در زمینه ردیابی کشتی‌های تجاری به دست آورده، گزارش داد که با وجود معافیت مواد غذایی از شمول تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، بروز اختلال در پرداخت‌های ارزی طرف ایرانی موجب شده تا تسویه حساب با شرکت‌های بین‌المللی پیچیده‌تر و نامنظم‌تر از گذشته شود.

در همین خصوص، داده‌های ردیابی کشتی‌ها از سوی شرکت ری‌فینیتو (Refinitiv) نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ کشتی فله‌بر در بنادر تجاری مهم ایران یعنی «امام خمینی» و «بندرعباس» معطل مانده‌اند. 

رویترز دلیل این تاخیر در فرآیند تخلیه محموله کشتی‌های تجاری در بنادر جنوبی ایران را ناتوانی طرف ایرانی در تسویه حساب مالی با فروشندگان و شرکت‌های بین‌المللی صادر کننده مواد غذایی عنوان کرده است؛ ادعایی که مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند. 

البته سازمان بنادر و دریانوردی ایران در گزارش آبان ماه خود اعلام کرده بود که حدود ۳۷ کشتی تجاری که حامل ۲.۲ میلیون تن کالا هستند به دلیل «مشکلات اسنادی و پرداخت ارز» در بندر «امام خمینی» معطل شده‌اند. 

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده، انتظار می‌رود ایران در یکسال منتهی به ژوئیه سال ۲۰۲۳، ۵.۵ میلیون تن گندم وارد کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸ میلیون تن بوده، نزولی است ولی همچنان از متوسط واردات سالانه ایران که در پنج سال گذشته ۱.۱ میلیون تن بوده، بالاتر خواهد بود. 

سازمان بین‌المللی شکر هم برآورد کرده که در سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳، ۱.۱ میلیون تن شکر وارد کند که ۲۰۰ هزار تن کمتر از دوره مشابه سال ۲۰۲۲ خواهد بود. 

مقام‌های دولتی بارها گفته‌اند که همزمان با ادامه خشکسالی در ایران و جنگ اوکراین، تامین امنیت غذایی مردم این کشور در پی تشدید تحریم‌های غرب، از اولویت‌های اصلی آنهاست. با این حال، یک منبع غربی به رویترز گفته که مطابق تخمین‌‌ها محموله‌های تخلیه نشده و بلاتکلیف در بنادر ایران بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد و شرکت‌های حمل و نقل دریایی در حال اعلام جریمه‌های دیرکرد تخلیه محموله‌های کانتینری یا دموراژ هستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها