طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا یا همان «پویش خرید شفاف» با تصمیم سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالا در نیمه دوم سال گذشته اجرایی شد.
با وجود اینکه قیمت مصرف کننده بر روی بطریهای کوچک آب 2700 تومان درج شده است اما این کالا توسط فروشندگان با قیمت 4 هزار تومان عرضه میشود.
به گزارش فارس، براساس این طرح، تولیدکننده باید قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را روی کالا ثبت و فروشگاهها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده بر اساس سود متعارف تعیین شده بودند اما پس از مدتی که وزارت صمت اعلام کرد با اجرای این طرح، قیمت حدود 5 هزار قلم کالا از جمله آب معدنی کاهش یافته است نحوه اجرای طرح تغییر کرد و مقرر شد از ابتدای اردیبهشت 1401 علاوه بر قیمت تولید کننده، قیمت مصرف کننده نیز بر روی کالا درج شود.
رئیس وقت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در رابطه با این موضوع اظهار داشت: درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرفکننده باعث شفافیت قیمت کالا است. زیرا حق مشتری یا مصرفکننده است که بداند، کالایی که چه مسیر توزیع و قیمتی را طی میکند.
مسئولان وزارت صمت هدف از اجرای طرح پویش خرید شفاف را جلوگیری از سوء استفاده تولیدکنندگان و عرضهکنندگان عنوان میکردند و مدعی بودند که با اجرای این طرح از این پس کالاهای مصرف با قیمت مصرفکننده واقعی به دست مصرفکنندگان می رسد اما به یکباره اطلاع رسانی در رابطه با این طرح از سوی وزارت صمت متوقف شد و مسئول مربوطه در سازمان حمایت پاسخگوی مسائل مربوط به این حوزه نبود تا آنجا که اکنون مشاهده میشود آب معدنی به عنوان یکی از اقلامی که وزارت صمت به شدت اصرار داشت که بعد از اجرای طرح خرید شفاف به قیمت مصرف کننده واقعی در بازار رسیده است و در بازار با قیمتی بیش از 50 درصد قیمت مصرف کننده درج شده بر روی کالا فروخته میشود.