شرکت خودروسازی مُرتب که پیشتر به سبب ساخت خودروهایی نظیر موسو و نسل قدیمی لندروور شناخته می شد و به تازگی به ساخت SUV های چینی نیز روی آورده است، در اقدامی تازه به نصب موتوری دیزل بر روی اتاق پاژن دست زده است. خودروی تازه به سبب همین تغییر فنی تغییر نام را نیز تجربه کرده است و به نام عجیب HEROUR عرضه خواهد شد که البته این نام بی تناسب به کلاس کاری هِرور نیست چرا که این اسم از نام منطقه ای در رشته کوه زاگرس به عاریت گرفته شده است.
تغییرات فنی
پاژن که نمونه ای دستکاری شده و مشابه از اتاق قدیمی و کلاسیک لندروور محسوب می شود در واقع نمونه ایرانی شده از مشابه اسپانیایی لندروور است که پیش از این با پیشرانه ای V6 و 3.0 لیتری با قدرت 161 اسب بخار (دور موتور 5000 RPM) و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر (دور موتور 2500 RPM) عرضه می شد.این پیشرانه محصولی شناخته شده از گروه هیوندایی بود که البته به نوبه خود نیز مشابه یکی از پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی محسوب می شد.این پیشرانه به سبب عملکرد نسبتا خوب و دوام بالا یکی از معدود نقاط قوت پاژن به عنوان یک خودرو مناسب برای مسیرهای آفرود به حساب می آمد و یک گیربکس 5 سرعته دستی ، وظیقه انتقال نیرو به دیفرانسیل ها را بر عهده داشت.با این حال هِروُر به پیشرانه ای 2.8 لیتری و توربو دیزل مجهز شده است که در واقع از مهندسی گروه صنعتی کامینز بهره می برد اما ساخت چین است و دقیقا همان پیشرانه مورد استفاده در وانت چینی و جدید ایران خودرو به نام فوتون محسوب می شود.از این رو می توانید به راحتی حدس بزنید که برخی دیگر از قطعات فنی همانند گیربکس، دیفرانسیل و یا حتی بخش قابل توجهی از محور عقب نیز با فوتون چینی مشترک خواهند بود که البته تغییر ترمزهای دیسکی محور عقب پاژن و جایگزینی آن با نمونه های کاسه ای مورد استفاده در وانت فوتون شاهدی بر این مدعاست.متاسفانه فهرست تمامی تغییرات فنی هِروُر نسبت به پاژن چندان روشن نیست اما از جمله یکی از مهمترین آن ها می توان به جایگزین شدن سامانه مکانیکی فعال سازی دنده های سنگین کمکی با سامانه ای برقی برای این کار در هِروُر اشاره کرد که می تواند به معنای افزایش رفاه به قیمت از دست رفتن دوام و قابلیت اعتماد تلقی شود.
تفاوت در عملکرد
پیشرانه جدید توربو دیزل قادر به تولید 165 اسب بخار قدرت در دور 3600 و آزاد سازی 360 نیوتن متر گشتاور در دور 1800 الی 3000 RPM است.بنابراین آنطور که از مقایسه این اعداد با توانایی پیشرانه بنزینی و V6 پاژن مشخص است.تغییر حداکثر توان تولیدی محدود بوده ، اما در مقابل گشتاور بیش از یکصد نیوتن متر افزایش یافته و در محدود وسیعی نیز آزاد می شود.از این رو می توان گفت که پیشرانه توربو دیزلی هرور در دورهای پایین، قدرتمند تر و پر کشش تر از نمونه بنزینی ظاهر می شود که این مزیت به شرط استفاده از ضرایب مناسب برای گیربکس و دیفرانسیل می تواند به بهبود قابلیت های آفرود خودرو در گذر از مسیرهای صعب العبور منجر شود.البته اگر ضرایب دیفرانسیل نیز همچون ضرایب گیربکس با وانت فوتون ایران خودرو یکسان باشد.عملا قابلیت های حرکتی هرور نیز همچون فوتون چینی خواهد بود با این تفاوت که فوتون از بدنه ای آیرودینامیک و هماهنگ بهره می گیرد و بدون شک در جاده عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.شاید مهمترین مزیت هِروُر نسبت به پاژن، مصرف سوخت بسیار مناسب این خودرو نسبت به پاژن خوش اشتها باشد.آنطور که از جدول مشخصات فنی بر می آید، مصرف سوخت هرور در حدود 5 لیتر در هر صدکیلومتر کمتر از پاژن برآورد می شود که البته می توان قیمت بسیار مناسب گازوییل را نیز در محاسبات اقتصادی مد نظر قرار داد.
مشکلات ، قیمت و شرایط بازار
این خودرو بین المللی که در واقعی مخلوطی ایرانی ، چینی، انگلیسی و اسپانیایی به حساب می آید با قیمتی فراتر از 82 میلیون تومان عرضه خواهد شد که چنین رقم حیرت انگیزی از اختلاف قیمت بیش از 40 میلیون تومانی آن با آخرین سری پاژن ها خبر می دهد.از این رو ناگفته پیداست که ارزش خرید هرور نسبت به پاژن یا سایر خودروهای هم کلاس به شکل چشمگیری افت کرده است.به خصوص در شرایطی که وانت فوتون ایران خودرو با عملکردی کاملا مشابه ، هماهنگی بیشتر طراحی و البته خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو حتی از هرور ساخت داخل بسیار بهتر است.
پاژن که نمونه ای دستکاری شده و مشابه از اتاق قدیمی و کلاسیک لندروور محسوب می شود در واقع نمونه ایرانی شده از مشابه اسپانیایی لندروور است که پیش از این با پیشرانه ای V6 و 3.0 لیتری با قدرت 161 اسب بخار (دور موتور 5000 RPM) و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر (دور موتور 2500 RPM) عرضه می شد.این پیشرانه محصولی شناخته شده از گروه هیوندایی بود که البته به نوبه خود نیز مشابه یکی از پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی محسوب می شد.این پیشرانه به سبب عملکرد نسبتا خوب و دوام بالا یکی از معدود نقاط قوت پاژن به عنوان یک خودرو مناسب برای مسیرهای آفرود به حساب می آمد و یک گیربکس 5 سرعته دستی ، وظیقه انتقال نیرو به دیفرانسیل ها را بر عهده داشت.با این حال هِروُر به پیشرانه ای 2.8 لیتری و توربو دیزل مجهز شده است که در واقع از مهندسی گروه صنعتی کامینز بهره می برد اما ساخت چین است و دقیقا همان پیشرانه مورد استفاده در وانت چینی و جدید ایران خودرو به نام فوتون محسوب می شود.از این رو می توانید به راحتی حدس بزنید که برخی دیگر از قطعات فنی همانند گیربکس، دیفرانسیل و یا حتی بخش قابل توجهی از محور عقب نیز با فوتون چینی مشترک خواهند بود که البته تغییر ترمزهای دیسکی محور عقب پاژن و جایگزینی آن با نمونه های کاسه ای مورد استفاده در وانت فوتون شاهدی بر این مدعاست.متاسفانه فهرست تمامی تغییرات فنی هِروُر نسبت به پاژن چندان روشن نیست اما از جمله یکی از مهمترین آن ها می توان به جایگزین شدن سامانه مکانیکی فعال سازی دنده های سنگین کمکی با سامانه ای برقی برای این کار در هِروُر اشاره کرد که می تواند به معنای افزایش رفاه به قیمت از دست رفتن دوام و قابلیت اعتماد تلقی شود.
تفاوت در عملکرد
پیشرانه جدید توربو دیزل قادر به تولید 165 اسب بخار قدرت در دور 3600 و آزاد سازی 360 نیوتن متر گشتاور در دور 1800 الی 3000 RPM است.بنابراین آنطور که از مقایسه این اعداد با توانایی پیشرانه بنزینی و V6 پاژن مشخص است.تغییر حداکثر توان تولیدی محدود بوده ، اما در مقابل گشتاور بیش از یکصد نیوتن متر افزایش یافته و در محدود وسیعی نیز آزاد می شود.از این رو می توان گفت که پیشرانه توربو دیزلی هرور در دورهای پایین، قدرتمند تر و پر کشش تر از نمونه بنزینی ظاهر می شود که این مزیت به شرط استفاده از ضرایب مناسب برای گیربکس و دیفرانسیل می تواند به بهبود قابلیت های آفرود خودرو در گذر از مسیرهای صعب العبور منجر شود.البته اگر ضرایب دیفرانسیل نیز همچون ضرایب گیربکس با وانت فوتون ایران خودرو یکسان باشد.عملا قابلیت های حرکتی هرور نیز همچون فوتون چینی خواهد بود با این تفاوت که فوتون از بدنه ای آیرودینامیک و هماهنگ بهره می گیرد و بدون شک در جاده عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.شاید مهمترین مزیت هِروُر نسبت به پاژن، مصرف سوخت بسیار مناسب این خودرو نسبت به پاژن خوش اشتها باشد.آنطور که از جدول مشخصات فنی بر می آید، مصرف سوخت هرور در حدود 5 لیتر در هر صدکیلومتر کمتر از پاژن برآورد می شود که البته می توان قیمت بسیار مناسب گازوییل را نیز در محاسبات اقتصادی مد نظر قرار داد.
مشکلات ، قیمت و شرایط بازار
این خودرو بین المللی که در واقعی مخلوطی ایرانی ، چینی، انگلیسی و اسپانیایی به حساب می آید با قیمتی فراتر از 82 میلیون تومان عرضه خواهد شد که چنین رقم حیرت انگیزی از اختلاف قیمت بیش از 40 میلیون تومانی آن با آخرین سری پاژن ها خبر می دهد.از این رو ناگفته پیداست که ارزش خرید هرور نسبت به پاژن یا سایر خودروهای هم کلاس به شکل چشمگیری افت کرده است.به خصوص در شرایطی که وانت فوتون ایران خودرو با عملکردی کاملا مشابه ، هماهنگی بیشتر طراحی و البته خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو حتی از هرور ساخت داخل بسیار بهتر است.
این در حالیست که از منظر اقتصادی نیز خرید هِروُر توجیه چندانی ندارد ، چرا که عملا هزینه پایین تر سوخت با قیمت تمام شده فوق العاده بالای این خودرو جبران شده و از سوی دیگر هزینه های غیرقابل پیش بینی ناشی از مشکلات فنی پیشرانه دیزل که با گازوییل عرضه شده در کشورمان سازگاری ندارد، برای مصرف کننده باقی می ماند.تمام این ها در حالیست که وضعیت کیفی هِروُر نسبت به پاژن نیز مشخص نیست، چرا که پاژن از نظر کیفی برای سال های متمادی یکی از ضعیف ترین خودروهای موجود در کشور لقب می گرفت و مشخص نیست که آیا مشکلات عمده این خودرو در پروژه هِروُر حل و فصل شده اند یا خیر.در نهایت می توان گفت که هِروُر تنها شاید برای برخی سازمان های دولتی مناسب باشد که نیاز به خودروهایی ساده و جان سخت برای گذر از مناطق صعب العبور با شیب زیاد دارند.چرا که پیشرانه توربو دیزل این خودرو تنها در چنین مسیرهایی می تواند مزیت خود را نسبت به پیشرانه V6 پاژن نشان دهد و البته برای مصرف کننده های عادی که کمتر آفرود های سنگین را تجربه می کنند،خرید هِروُر هیچ توجیهی نخواهد داشت چرا که حتی معدود بهینه سازی های ظاهری بدنه یا افزوده شدن برخی قطعات به فضای کابین هِروُر با صرف هزینه بسیار اندک از سوی مالکین پاژن امکان پذیر است.
نحوه فروش هرور بصورت قطعی با تحویل 75 روز کاری :