کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاکید چند باره 2 مرجع تقلید بر حرام بودن جریمه دیرکرد بانکی


کد خبر : ۳۳۸۴۶پنجشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۱۰۴۷۸۹ بازدید

آیت ا... مکارم شیرازی و نوری همدانی بار دیگر بر حرام بودن جریمه دیرکرد بانک ها تاکید کردند. آیت ا... مکارم گفته است:« اخیرا چیز عجیبی دیدم و ...

آیت ا... مکارم شیرازی و نوری همدانی بار دیگر بر حرام بودن جریمه دیرکرد بانک ها تاکید کردند. آیت ا... مکارم گفته است:« اخیرا چیز عجیبی دیدم و آن اینکه بیشترین درآمد برخی بانک‌ها از همین جریمه دیرکرد است». گزارش روز دو شنبه روزنامه خراسان نشان می دهد که 54 درصد درآمدهای یک بانک از محل جریمه دیرکرد است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی اعلام کردند جریمه دیرکرد بانک ها حرام است. آیت ا... مکارم گفتند:« اخیرا چیز عجیبی دیدم و آن اینکه بیشترین درآمد برخی بانک‌ها از همین جریمه دیرکرد است و گاهی تا سالی 6هزار میلیارد تومان  از همین ناحیه می‌گیرند که خلاف شرع است».

این مرجع تقلید با بیان اینکه این مسئله ربای آشکار است، ادامه داد:« به هر حال برخی با صراحت و برخی در لفافه این مبالغ را دریافت می‌کنند که به نظر من کسانی که توجیه می‌کنند، گناه‌شان بیشتر است؛ زیرا هم گناه کرده و مال حرام خورده‌اند و هم ریاکاری می‌کنند».به گزارش مهر، آیت ا... نوری همدانی نیز در درس خارج فقه خود تاکید کرد :« اسلام به شکل جدی با ربا مخالف است و این جریمه دیر کردها هم ربا است و هر کسی که از ما در این زمینه سوال می‌کند ما می‌گوییم که جریمه دیرکرد ربا است اما بانک‌ها گوش نمی‌دهند و کار خود را می‌کنند که همه این‌ها باعث فقر می‌شود.»

صحبت های مراجع عظام در حالی مطرح می شود که به گفته برخی کارشناسان محل اصلی درآمد بانک ها در دوره رکود به جریمه دیرکرد اختصاص یافته است. همچنین  برخی معتقدند که در صورت حذف جریمه دیرکرد، وام گیرندگان انگیزه ای برای پرداخت وام نخواهند داشت. لذا، بانک ها چاره ای جز اخذ جریمه دیرکرد ندارند.با وجود این انتقادات برخی کارشناسان می گویند: اخذ جریمه دیرکرد از طرف حکومت اشکال شرعی ندارد اما اگر جریمه دیرکرد توسط یکی از دو طرف قرارداد دریافت شود، حرام است. برای حل این مشکل، کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی برای بانکداری بدون ربا ارائه کرده است. در این طرح، به جای اینکه بانک ها جریمه دیرکرد دریافت کنند، بانک مرکزی جریمه را دریافت کرده و خرج مصارف مشخصی می کند. به این ترتیب انگیزه بانک ها برای عقب افتادن اقساط و اخذ جریمه دیرکرد از بین می رود و مسئله انگیزه وام گیرنده نیز حل می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها