کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بليت‌ها در دست چارترها


کد خبر : ۲۰۱۹۴شنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳:۴۷۱۱۲۳ بازدید

با فرارسيدن ايام نوروز، بازار مسافرت‌ها هم گرم مي‌شود. هر كس به فراخور توان مالي خود يكي از مسيرهاي ريلي، جاده‌اي و يا هوايي را براي رسيدن ...

با فرارسيدن ايام نوروز، بازار مسافرت‌ها هم گرم مي‌شود. هر كس به فراخور توان مالي خود يكي از مسيرهاي ريلي، جاده‌اي و يا هوايي را براي رسيدن به مقصدهاي مسافرتي خود بر مي‌گزيند. در اين ميان، مسافرت با هواپيما حال و هوايي متفاوت دارد. از يك سو اين ناوگان روزهاي نوسازي خود را مي‌گذراند و از سوي ديگر، قيمت‌گذاري بليت در ناوگان هوايي كشور نه به سياق سابق دستوري بلكه در اختيار ايرلاين‌ها قرار گرفته است. تا پيش از آزادسازي نرخ بليت هواپيماها، چارتر كردن صندلي‌ها و ورود بليت هواپيماها به بازار سياه يكي از عمده ترين مباحثي بود كه با وجود بازگويي‌هاي مكرر در نهايت هم به فرجام مشخصي نرسيد. حالا با نزديك شدن به ايام نوروز، ساعات اوج پروازها هم فرارسيده است. با اين همه، به نظر مي‌رسد با وجود آزادسازي نرخ بليت هواپيماها، بازار چارترها همچنان داغ است.

به گزارش ایران جیب به نقل از آرمان، پرواز چارتري (Charter Flight) پروازهايي هستند كه بنا به سفارش چارتر‌كننده در بعضي از مسيرها برقرار مي‌شوند و ممكن است براي يك مقطع بسيار كوتاه زماني و روز‌هاي خاص مثل ايام نوروز و يا براي مقاطع طولاني تر مثل تابستان برنامه‌ريزي شوند؛ البته در بعضي از مسيرهاي پروازي به دليل وجود هميشگي تقاضا٬ پروازهاي چارتري به‌طور سالانه برگزار مي‌شوند.

اجاره به شرط سود

شركت‌هاي هواپيمايي كه خود نيز اقدام به فروش بليت مي‌كنند، معمولا خود نيز كادر پرواز و مجموعه‌اي از هواپيما در اختيار دارند. اينگونه شركت‌هاي هواپيمايي معمولا در سراسر كشور هم دفاتري براي فروش بليت در مسيرهاي پروازي تاسيس مي‌كنند. اما به غير از اينگونه دفاتر فروش بليت، شكل ديگري هم از دفاتر فروش بليت هستند كه دامنه فعاليت‌هايشان گسترده تر از فروش صرف بليت است. اينگونه شركت‌ها هم در زمينه برگزاري تورها فعاليت مي‌كنند و هم به نوعي شركت توريستي هستند. از سوي ديگر، فروش بليت در اين قبيل شركت‌ها هم دامنه وسيعي دارد، به گونه‌اي كه بليت‌هاي قطار، هواپيما و اتوبوس همزمان با يكديگر فروخته مي‌شوند. به اين ترتيب، ناگفته پيداست كه چارتر هواپيما و يا تعدادی از صندلي‌هاي آن، در مسيرهاي مشخص يا حتي نامحدود، از عمده ترين فعاليت‌هاي سير و سياحتي اين شركت هاست.

چارترها همچنان هستند

آن زمان كه بحث آزادسازي قيمت بليت‌هاي هواپيما داغ بود، بسياري بر اين نكته تاكيد مي‌كردند كه اجرايي شدن اين موضوع به نوعي مي‌تواند به شكل گيري بازارهاي سياه در دوره‌هاي اوج سفر خاتمه دهد و اينگونه نيز استدلال مي‌كردند كه در صورت آزاد بودن نرخ بليت، هر شركتي ناگزير است در قبال تعيين نرخ بليت هواپيما، كيفيت خدمات و دامنه ارائه آن را به نحو هر چه بهتري گسترش دهد. از اين رو با وجود قيمت‌ها در حد سقف بازار، سوداگران ديگر امكاني براي ايجاد بازار سياه نخواهند داشت. مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در پاسخ به نگراني‌ها درباره اعمال مديريت نرخ بليت براي ايام نوروز يادآوري كرده است كه شركت‌ها با توجه به شرايط بازار و قيمت تمام شده، تلاش مي‌كنند نرخ‌هاي مناسبي را تعريف و به مسافران عرضه كنند. او نرخ‌هايي را كه در حال حاضر به صورت مستقيم از طرف شركت‌هاي هواپيمايي و از طريق دفاتر مجاز فروش و سايت آنها عرضه شده نرخ‌هاي مناسبي مي‌داند و وعده داده است بليت‌هاي ايام نوروز نيز با همين دامنه قيمتي فعلي به فروش برسد. به گفته ساماني، با اجراي آزادسازي نرخ بليت، سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان نهاد حاكميت صنعت هوانوردي به جاي تعيين نرخ‌هاي تكليفي، بر قيمت بليت شركت‌ها نظارت خواهد كرد. آنطور كه او توضيح مي‌دهد، بر اساس دستورالعمل آزادسازي، مسيرهايي كه مشمول دستورالمعل آزادسازي شدند تنها پروازهاي برنامه‌اي هستند و پروازهاي چارتري را شامل نمي‌شوند.

بازار سياه

مساله پيش فروش بليت‌هاي هواپيمايي، يكي از موضوعاتي است كه همواره در كانون مباحث مرتبط با حوزه مسافرت‌هاي هوايي قرار داشته است. به گفته فعالان اين عرصه، ايرلاين‌هاي گوناگون فعال در اين بخش، هرگز به‌طور رسمي و گسترده زمان مشخصي را براي آغاز فرايند پيش فروش اعلام نمي‌كنند. اين در حالي است كه مديران اغلب دفاتر گردشگري زمان دقيق آغاز پيش فروش بليت‌هاي هواپيما در هر ايرلايني را مي‌دانند، غير از اينكه در موعد مقرر هم خود اقدام به خريداري حجم وسيعي از بليت هواپيما كرده و براي فروش‌هاي آتي نزد خود نگه مي‌دارند. هر چند به ادعاي همين دسته از مديران، اين اقدام اساسا معناي ايجاد وضعيتي مشابه بازار سياه را نمي‌دهد، اما واقعيت اين است كه انجام چنين اقدامي هيچ معناي ديگري غير از زمينه‌سازي براي ايجاد بازار سياه در اين حوزه ندارد. اين مساله تازگي هم ندارد. هر سال با نزديك شدن به ايام نوروز و يا روزهاي خاصي چون اربعين، اتفاقاتي از اين دست هم رخ مي‌دهد. در ايام اربعين سال جاري هم بازار سياه بليت هواپيما به مقصد نجف و كربلا به‌طور گسترده‌اي شكل گرفت تا آنجا كه موضوع به رسانه‌ها هم كشيد. آبان سال جاري باشگاه خبرنگاران جوان در اين رابطه نوشت: « نرخ فروش بليت پرواز تهران- نجف- تهران براي اين روز خاص يك ميليون و ۵۰۰ الي ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد كه اين رقم ۵۰۰ الي ۵۵۰ هزارتومان بالاتر از نرخ مصوب سازمان هواپيمايي كشور است. » آن زمان مقصود اسعدي ساماني دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در واكنش به اين خبر به ايسنا گفت: « تمام پروازهاي انجام شده به مقصد نجف با نرخ مصوب انجام شده است، حتي برخي از ايرلاين‌هايي كه هنوز پروازهايشان جاي خالي دارد، براي پروازهاي يك طرفه قيمت‌هاي پايين‌تري را نيز ارائه مي‌كنند. »

قيمت‌هاي متفاوت

اوايل ماه جاري محمد خداكرمي با بيان اينكه قبول ندارم قيمت بليت هواپيما پس از آزادسازي افزايش يافته است از برنامه‌ريزي عرضه بليت در ايام نوروز خبر داده و گفته بود: « در اين زمينه نيز مانند اربعين از شركت‌هاي هواپيمايي دعوت مي‌كنيم تا در رابطه با قيمت و دسترسي بليت با آنها تفاهم کنیم.» اين در حالي است كه شركت‌هاي هواپيمايي مانند گذشته، از هم‌اكنون و بدون اعلام قبلي و عمومي، بليت‌هاي خود را به آژانس‌هاي مسافرتي و چارتركنندگان فروخته‌اند. بر اين اساس آژانس‌هاي مسافرتي و شركت‌هاي چارتركننده اقدام به فروش بليت نوروز ۹۵ پروازهاي داخلي به صورت «چارتر»، «اكونومي» و «بيزينس» كرده‌اند. البته براي ايام غيرپيك نيز مي‌توان به صورت خيلي محدود بليت‌هاي به اصطلاح «سيستمي» را تهيه كرد. گرچه انواع مختلفي از بليت در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، اما اين پروازها هيچ مزيتي نسبت به يكديگر ندارند؛ به‌عنوان نمونه سطح خدمات، كترينگ و تاخيرات پروازي در انواع پروازهاي مذكور كمترين تفاوتي با هم ندارند. بر اين اساس قيمت پرواز تهران-شيراز هواپيمايي ماهان براي ۲۴ اسفند امسال ۳۱۴ هزار تومان است، حال آنكه نرخ بليت همين بليت در پرواز هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ۱۹۷ هزار تومان است. همچنين نرخ پرواز پرطرفدار تهران-كيش براي ۲۵ اسفند امسال ايران‌اير ۴۹۰ هزار تومان و ظرفيت اين پرواز در روز ياد شده براي ساير ايرلاين‌هاي داخلي تكميل است. نرخ پرواز كيش- تهران براي ۲۸ اسفند ۹۴،
۴۸۴ هزار تومان، پرواز تهران-مشهد براي ۲۷ اسفند ۴۰۰ هزار تومان و نرخ همين مسير پروازي براي دومين روز از سال ۹۵ نيز حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

بليت‌ها در دست چارترهاست

پنجشنبه گذشته يكي از مديران سازمان هواپيمايي كشوري از اختصاص ۱۹۵۰۰ پرواز براي ايام نوروز ۹۵ خبر داده و گفته است: «از اين تعداد حدود ۶هزار پرواز خارجي و بقيه داخلي است. » او از متقاضيان خريد بليت هواپيما خواست نسبت به تهيه بليت هواپيما از مراكز و سايت‌هاي غيرمجاز خودداري كنند. اين در حالي است كه به گفته فعالان بازار حمل و نقل هوايي بخش اعظم ۱۹ هزار و ۵۰۰ پرواز نوروز ۹۵ به صورت چارتري در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و در اين بين فقط پروازهاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران است كه به صورت سيستمي به فروش مي‌رسد و ۱۳ ايرلاين ديگر مدت‌هاست كه پروازهاي خود را به چارتركنندگان واگذار كرده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب