کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با مازراتی گرن کابریو


کد خبر : ۱۹۵۷۲یکشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶:۳۴۱۷۴۲۲ بازدید

اواخر سال 2011 شرکت آرتاتاک موتور -مدعی نماینده رسمی برند مازراتی_ پای محصولات این کمپانی را به کشورمان باز کرد و از آنجایی هم که نام مازراتي ...
تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با مازراتی گرن کابریوتجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با مازراتی گرن کابریو

اواخر سال 2011 شرکت آرتاتاک موتور -مدعی نماینده رسمی برند مازراتی_ پای محصولات این کمپانی را به کشورمان باز کرد و از آنجایی هم که نام مازراتي براي بسياري از علاقمندان به خودرو يادآور مهندسي و طراحي ناب ايتاليايي بود، خیلی زود توانست به عنوان يك برند لوكس و اسپرت روانه خيابان ها شود و نگاه ها را به سوي خود بكشاند حتي به جرات میتوان گفت كه در طول این 4 سال، محصولات وارد شده تحت عنوان این برند به ایران بیش از هر کشور دیگری مورد ستایش عامه مردم قرار گرفته اند! اگرچه پيش از اين نيز تجربه رانندگي ”سرعت“ با برخي از محصولات اين برند همچون گيبلي و كواتروپورته را براي علاقمندان به اين خودرو به چاپ رسانده ايم اما سواري گرفتن از مازراتي هيچگاه كهنه نمي شود خصوصا اين كه به سراغ نسخه ”گرن کابریو“ئي برويم که با كاركردي در حدود 50000 کیلومتر و پس از گذشت 3 تا 4 سال هنوز هم جذابيت هاي خود ر ا براي خريداران حفظ كرده است. اين جذابيت ها اما برايتان چقدر آب ميخورد و هزينه هاي نگهداری و تعمیرات احتمالی يك مازراتي پس از 3 سال چگونه است؟!

مطلب زير نگاهي دارد به يك گرن‌كابريوي اسپرت زيبا اما دست دوم: 

خودروی مورد نظر که گرن‌کابریو مدل اسپرت است تفاوت های ظاهری اندکی با نسخه عادی آن دارد كه اين تفاوت ها به سپرهای عقب و دیفیوزر، اگزوزهای یک تکه مستطیلی شکل با تفاوتی محسوس در صدای تولیدی، چراغ های مات عقب، نشان قرمز رنگ مازراتی روی درب صندوق بار و در نهایت استفاده از پوسته فیبر‌کربنی در قسمت های مختلف کابین-همچون فرمان، اطراف نشانگرهای کیلومتر و دور موتور، سردنده و قسمت هایی از تزیینات داشبورد و رودری ها- برميگردد. در بخش فنی نیز خودروی مورد نظر از همان پیشرانه 4.7 V8 لیتری تنفس طبیعی با افزایش 10 واحد توان خروجی از 450 اسب بخار (510 نیوتن متر) به 460 اسب بخار و 520 نیوتن متر بهره ميبرد.


سواری گرفتن از گرن کابریو اسپرت

پس از تحویل گرفتن سوئیچ رنگ و رو رفته- که دکمه های باز و بسته کردن قفل درب بر روی آن ديگر غیرقابل تشخیص شده اند ! درب خودرو بدون نیاز به کشیدن دستگیره و تنها با فشردن دکمه قرار گرفته در زیر آن به نرمی گشوده میشود. با باز شدن در، نمایی از کابین پوشیده شده از چرم قرمز Rosso Corallo به نمایش گذاشته ميشود و هنگامي هم كه در پشت صندلی های نرم آن قرار می گیریم با ملاحظه بخش هايي از داخل كابين درمي يابيم كه برخلاف سوئيچ کیفیت و رنگ چرم به کار رفته، در کابین تقریبا تغییری مشاهده نمي شود فقط قسمت های پلاستیکی دور فرمان تا حدودي دچار خوردگی شده اند. وقتي با سوئیچ خودرو را روشن می‌کنیم پیشرانه هشت سیلندر خوش صدای مازراتی با غرشی جذاب روشن میشود و با عقب کشیدن کلید تعبیه شده در کنسول میانی، سقف با مکثی كوتاه در مدت زماني در حدود 25 ثانیه شروع به جمع شدن در محفظه پشتی می‌کند. با قرار دادن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک روی حالت درایو، ترمزدستی برقی آزاد شده و به نرمی در خیابان های شلوغ شهر شروع به حرکت می‌کنیم. اگر 4 سال پيش سواري گرفتن از گرن‌کابریو در خیابانهای شهر در مرکز توجه قرار مي گرفت و نگاه خيلي از رهگذران و رانندگان را به خود معطوف می‌کرد حالا ديگر آنقدر مورد توجه قرار ندارد و اين نشان دهنده اين است كه تب مازراتی نیز در کشور همچون پورشه تا حدودی خوابيده است. پس از باز شدن مسیر وقتي كه پدال گاز را بیشتر فشردیم صدای خودرو بالا گرفت ولی گیربکس اتوماتیک در حالت نرمال خیلی زود تعویض دنده را انجام داد و مانع از اجرای سمفونی اگزوزها شد.

 

ub81kybuxjicihy96.jpg


از این رو با کشیدن دسته دنده به سمت چپ خودرو روی حالت تعویض دستی از پشت فرمان قرار گرفته و با اولین معکوس دزدگیر خودروهای پارک شده در کنار خیابان را به صدا در درآورديم! با افزایش دور موتور، صدا و ارتعاش هيجان آور اگزوز مازراتی به گوش رسيد و خودروها بدون نیاز به بوق راه را برایمان باز كردند! البته در این میان نکته ناخوشایند تعویض نسبتا کند دنده توسط شیفترهای فیبر‌کربنی بزرگ درپشت فرمان بود. همچنین شتاب صفر تا 100 آن با وجود این که 0,2 ثانیه ای سریع تر از مدل عادی شده و به 5,0 ثانیه رسیده بودكه برای یک خودروی V8 حجیم و پرسروصدا _آنهم با پسوند اسپرت_ آنچنان که باید و شاید راضی کننده نيست. در حدود سرعت 100 کیلومتر در ساعت هنگام مانور دادن، قسمت پشتی خودرو میل به بازی كردن داشت که مطمئنا در صورت خاموش بودن سیستم کنترل پایداری، امکان نگهداشتن عقب خودرو کمی سخت میشود. در نهایت اين كه کیفیت سواری خودرو نسبت به مدل صفر کیلومتر تفاوت محسوسی نداشت، ترمزها خوب عمل مي كرد و عملكرد خودرو افتي را نشان نميداد. اما كاهش كيفيت در بخش هايي از داخل كابين آن هم براي يك خودروي حدودا 100هزار دلاري-بخوانيد بالاي يك ميلياردي- چيزي نيست كه به سادگي بتوان از كنار آن گذشت. البته باوجود اين كه اين موضوع به شرايط نگهداري هم بستگي دارد اما به نظر ميرسد كه كيفيت داخل كابين پورشه به عنوان نزديكترين رقيب بهتر از اين خودرو باشد. 
 

aywbn689xv2jh9c8efzj.jpg



مروری بر ظاهر

با اینکه گرن‌کابریو و گرن توریسمو (نسخه کوپه) مازراتي کم‌کم به پایان دوره خود نزدیک میشوند و در انتظار جایگزینی با نسل جدید هستند، اما هنر طراحی ایتالیایی در نمای ظاهری اين خودروها جذابیت خود را حفظ کرده است و همين امر موجب شده تا آنها را همچنان زيبا و جذاب ببينيد. طراحی روان و سیال گونه با کمترین خطوط لبه دار به همراه برآمدگی های جذاب گلگیر جلو و چراغ های خشمگین کشیده شده به سمت ورودی هوای بیضی شکل که در مرکز آن لوگوی مازراتی به رنگ قرمز خودنمایی می‌کند، نمای جلویی چشم نواز و کم نظیری را به نمایش میگذارد. نمای پشتی خودرو به واسطه چراغ های لامپی مات، کمی کهنه و غیرمدرن جلوه می‌کند اما فرم کلی چراغ ها که توسط نواری کرومی به هم متصل شده اند به همراه دیفیوزر بزرگ سیاه رنگ که دو عدد سر اگزوز از دو طرف آن بیرون آمده اند مجموعه بی نقصی را از قسمت عقب يك خودروي اسپرت ارائه می‌کنند. ضمنا تا حد امکان سعی شده که سقف خودرو در حال بسته، کم ارتفاع به نظر برسد تا از صفات اسپرت و زیبایی گرن‌کابریو نسبت به گرن توریسمو کاسته نشود. البته این موضوع بدین معنا نیست که جای سر برای سرنشینان عقب محدود شده باشد و صندلی های راحت پشتی تا حدود رضایت بخشی دو نفر سرنشین را با قد و هیکل متوسط در خود جای خواهند داد. صحبت از فضا شد پس اشاره ای کنیم به فضای صندوق بار 173 لیتری که در صورتی که لاستیک زاپاس برای خودرو سفارش داده شده باشد، تقریبا نیمی از این حجم بی استفاده خواهد شد و  همچون نسخه مورد آزمایش لاستیک به صورت عمودی در صندوق عقب قرار میگیرد!


داخل کابین

همانطور که گفته شد، کابین زیبای گرن‌کابریو مورد آزمایش از ترکیب چرم قرمز و مشکی و قسمتهای فیبر‌کربنی تشکیل شده كه فضاي كاملا اسپرت و لوکسي را پديد مي آورد. اما با وجود ماهیت اسپرت خودرو آن چنان با کلیدهاي قرمز و مشكي و آپشن های رنگارنگ سرو‌کار نداریم. 


               q0knr45pzpzwphyua83e.jpg


تعدادی از امکانات رفاهی به صورت خلاصه عبارتند از صندلی های چرمی 10 حالته با قابلیت تنظیم برقی به همراه دو حافظه، گرم‌کن صندلی های جلو، چراغ های اتوماتیک، سیستم تهویه دوگانه با قابلیت تنظیم برای سرنشینان پشتی، ساعت آنالوگ مازراتی در میانه کنسول، سنسورهای پارک، صفحه نمایش رنگی 7 اینچی برای دسترسی به GPS و تنظیمات ساعت و سیستم صوتی، درگاه USB و AUX، سیستم صوتی با کیفیت Bose به همراه 12 بلندگو و 2 عدد سابووفر، سیستم تشخیص صدا، کنسول میانی برای سرنشینان پشتی با دسترسی به درگاه USB و خروجی 12 ولتی، آینه های برقی گرم شونده و کامپیوتر سفری.


هزینه های نگهداری و تعمیرات احتمالی پس از 4 سال

خودروی موردنظر با کارکردی در حدود 49700 کیلومتر و با عمری نزدیک به چهارسال در حال حاضر نیاز به تعویض یونیت کمک‌فنر عقب سمت راننده به قیمت 3 میلیون تومان و دو عدد کاتالیزور هر یک به قیمت 15میلیون تومان دارد. البته این مبالغ بدون محاسبه حق تعمیرات میباشد. حدود یک ماه زمان میبرد که قطعات موردنظر به کشور ارسال شود كه شامل 8% مالیات گمرکی نيزخواهند شد. 80% مبلغ قابل پرداخت باید پیش از تحویل تقبل شود. نکته جالب راجع به تعمیرات مازراتی این است که به گفته مالک، تعمیرات حتما باید در نمایندگی مجاز انجام گيرد و در غیر این صورت در موقع فروش با مشکل مواجه خواهید شد!

باقی خرج ها نیز شامل سرویس های دوره ای و تعویض روغن و لنتها ، هزینه ای در حدود 5 میلیون تومان در هر دوره روي دست مالك مي گذارد. خودروی مذکور در حال حاضر با برچسب قیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان در دسترس است که نسبت به مدل صفر کیلومتر آن‌که بیش از 2 میلیارد تومان قیمت دارد، افت قابل توجهی پيدا كرده است. با این تفاسیر مازراتی گرن‌کابریو اسپرت مدل 2012 با قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان، شاید کمی قدیمی شده باشد و هزینه های احتمالی چندین میلیون تومانی را برای تعمیرات طلب کند اما تا حدود زیادی شخصیت خاص خود را حفظ کرده است .

        3nt050ue33wjpph7vhnv.jpg


میلاد احمدی - ماهنامه سرعت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها