عصر خودرو : مهمان این گزارش ما آپاچی است . شاید در بازار عده ای با خود فکر کنند آپاچی یک موتورسیکلت چینی است و یا به طور کلی از اصالت آن با خبر نباشند لذا بهتر است پیش از شناخت آپاچی و توانایی های آن کمی با TVS و سابقه تولید موتورسیکلتش در ایران آشنا شویم.
TVS از اتوبوس رانی تا همکاری با بام و :
موسس این کمپانی Thirukkurungudi Vengaramaswamy Sundram Iyengar نام دارد ! قطعا نام بلند او شما را شگفت زده کرده است اما جالب است بدانید که نام کمپانی TVS از خلاصه سازی همین اسم بلند ساخته شده است ! البته وقتی او این کمپانی را به همراه پسرانش افتتاح کرد در سال 1911 تنها در زمینه حمل و نقل فعال بود.شرکت او چندین کامیون و اتوبوس داشت و در این حوزه به یکی از معتبرترین شرکت های شهر مادورای هند تبدیل شده بود . TVS بزرگ سال 1955 یعنی 23 سال قبل از افتتاح رسمی شرکت موتورسیکلت سازی TVS درگذشت اما نامش باقی ماند . این شرکت از اواخر دهه 70 میلادی تا کنون در زمینه ساخت انواع وسایل نقلیه دو و سه چرخ فعال است .این شرکت از سال های دور تا کنون همکاری نزدیکی با سوزوکی ژاپن دارد و به تازگی با شعبه موتورسیکلت BWM قرار داد همکاری بلند مدت برای موتورسیکلت های زیر 500 سی سی را نیز به امضا رسانده است . این شرکت در سال 2002 موفق به کسب جایزه Deming شده است . این جایزه به شرکت های برتر در حوزه کیفیت اعطا می شود و معمولا از بین شرکت های ژاپنی نماینده ای برای دریافت آن برگزیده می شود اما TVs در سال 2002 یک استثنا را برای دریافت این جایزه بزرگ رقم زد .
وقتی از ظاهر هوندا 125 فراری هستید
آپاچی دارای ظاهری زیباست و طراحی نسبتاً قابل قبولی دارد. اگر از روبرو به آن نگاه شود و کمی تخیل کنیم هم به کله گاو شبیه است و هم به زنبور. فلاپ های زیبا و رنگ های جذاب باعث محبوبیت زیاد این برند شده است. گلگیر رنگ بدنه موتور سیکلت با فلاپ هایی که به باک برجسته و برآمده وصل شده است و به صورت هماهنگ با فلاپ های زیر صندلی تا انتهای موتور سیکلت پیش رفته است نمایی جذاب به آپاچی داده است.آپاچی در رنگهای اسپرت و زیبا مانند: زرد، قرمز، آبی، نوک مدادی، نارنجی و سفید در شهر خودنمایی می کند.
موتور سواری دیگر ارزان نیست
قیمت موتورسیکلت در چندسال گذشته مسیری صعودی داشته است به صورتیکه به طور نسبی قیمت Apache حدوداً 3 برابر شده است. اگر قصد خرید Apache 180cc را دارید باید مبلغی حدود 6 میلیون تومان را کنار بگذارید و یا از قلک تان بیرون بکشید و می توانید با مبلغی پایینتر نوع کارکرده آن را خریداری کرد. ظاهرا دیگر موتور سواری به ارزانی قبل نبوه و دیگر یک راهکار ارزان قیمت محسوب نمی شود . اما در خصوص هزینه نگهداری ، با توجه به امنیت کم موتورسیکلت، نگهداری و تعمیر موتور سیکلت بسیار مهم و حساس است. چرا که ایرادها اگر برطرف نشود باعث بروز خسارات مالی و یا در حد بالاتر خسارات جانی برای راکب خواهد شد.انجام سرویس های دوره ای طبق دفترچه راهنما برای افزایش عمر مفید و کم شدن استهلاک و عملکرد بهتر قطعات موتوری, گیربکس و ... موتورسیکلت بسیار مفید است.در حال حاضر قیمت های لوازم یدکی و مصرفی مانند روغن موتور، لنت ترمز، شمع موتور و ... برای آپاچی قیمت نسبتاً بالایی دارد و با قیمت قطعات برخی از خودروها برابری می کند که به علت نبود بازاری متحد و منسجم از ارائه قیمت قطعات معذوریم و به همین دلیل است که در بازار موتورسیکلت آپاچی به 206موتورها معروف شده است.
فرمان پذیر و مستحکم
ارتفاع مناسب، توزیع وزن مناسب در قسمت جلو و انتهای موتورسیکلت باعث شده است که شما سواری راحتی از این وسیله نقلیه بگیرید. سیستم تعلیق مناسب و مستحکم دو شاخه ای با کمک فنرهای تلسکوپی به چرخ های جلو و با کمک های گاز به قسمت عقب موتورسیکلت وصل شده است.ارگونومی نسبتاً مناسب این موتورسیکلت برای سفرهای شهری کوتاه مناسب است و خستگی کمی را برای شما بوجود می آورد.در هنگام رانندگی راحت می بایست حواستان به خیابان ها و معابر خیس باشد. نوع لاستیک مورد استفاده در موتورهای آپاچی در مقابله با زمین های خیس بسیار نا امن و نا مطمئن عمل می کند. اگر با آپاچی در حال حرکت هستید و به معبری خیس رسیدید چندکار را انجام ندهید؛ ترمز شدید نکنید، تغییر مسیر ناگهانی ندهید، گاز ندهید و سرعت موتورسیکلت را ناگهانی افزایش ندهید. چرا که کنترل موتورسیکلت کمی سخت خواهد شد. البته در آپاچی cc180 که دارای لاستیک های باعرض بیشتر نسبت به 160 آن است کنترل موتورسیکلت کمی راحتر شده است. نقصی که در موتورهای هم نوع و هم تیپ بعضاً مشاهده شده است این مورد است که قسمت عقب موتورسیکلت کمی سبکتر از حد معمول و باعث می شود که کنترل وسیله نقلیه در دور زدن ها و معابر خیس را سخت می کند. این نقص در موتورسیکلت آپاچی کمتر شده است و توزیع مناسب وزن از این نقص کاسته است.قدرت مانور بالا آپاچی آنرا برای حرکت های مارپیچ بسیار مناسب کرده و کنترل آن با توجه به سیستم ترمز دیسکی برای توقف های سریع مطلوب است . البته اگر بیش از یکنفر سرنشین داشته باشید یا وزنتان از وزن معمول بیشتر است برای ترمزهای شدید فشار بیشتری برای پدال های پایی و دستی ترمز وارد نمایید.آپاچی باسیستم هندل واستارت قابلیت روشن شدن را دارد و اگر باتری ضعیف شده باشد با هندل زدن به راحتی روشن خواهد شد.جانمایی مناسب کلیدها بروی دسته های فرمان استفاده از راهنما، بوق، استارت و کلید نور بالا و نور پایین و چراغ پلیسی را آسان نموده است. نوع طراحی چراغ ها باعث شده است که نور مناسبی را برای شب برای دید شما فراهم سازد و دیگر رانندگان نیز به راحتی شما را در تاریکی شب تشخیص دهند.
آزمایش فنی موتور سیکلت های آپاچی 160 و 180
کد خبر : ۱۰۶۰ | پنجشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹:۵۹ | ۱۳۲۰۹۳ بازدید |
موتورسیکلتی که برای بررسی و تست انتخاب شده است امروزه به وفور با تنوع رنگ زیاد و حجم موتورهای متفاوت در ایران و به خصوص تهران مشاهده می شود. این موتورسیکلت تولید کمپانی TVS هند است و توسط شرکت جهانرو در ایران عرضه می گردد.